fredag 16 april 2010

Violernas ankomst och ekologi


I dag har det varit blåsigt men solen har värmt gott där det har varit lä. Eftermiddagen gick åt till att koppla av i växthuset. Så skönt att stänga in sig när det blåser.

Jordan flyger sin Nalle Puh-drake


Sen dags för lite ekologiskt tänkande, längst ner i hörnet på våran gödselplatta har bonden sparat en bit gödsel när han tömde den och detta har bränt i ungefär 4-5 år så det har blivit en riktig mylla full med maskar, och av detta tog vi och la i växthuset runt vinstockarna, fikonträdet, kiwiplantan och persikoträdet, och vände ner det i jorden.




När jag passerade utkanten av trädgården för att gå till gödselplattan fick jag syn på luktvioler. Och det var fler individer än jag som uppskattade violernas ankomst.


Först efter att jag tagit en bild på violen
fick jag syn på vad som ville vara med på den nedre bilden.




Den lilla blyga violen vågade inte riktigt visa hela sin skönhet.


Ha en skön helg, och hoppas att ni får chans till avkoppling.

Kram
Pella

5 kommentarer:

  1. Hej vännen!
    Så härligt med violer och så mysigt att få hålla på i växthuset. Så bra att ha en massa näringsämnen att ge till växterna, det blir nog fina skördar i höst.
    Åh vad jag längtar ut till trädgårdsjobbet.
    Roligt att flyga drake. :) Kul när den kommer så högt upp.

    Känner mig ff. som skrutt, fast det är å andra sidan bara 3,5 dagars behandling av 10 som gått så jag får väl tåla mig, även om jag inte vill.

    Önskar dig en härlig helg.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Vackra blyga viol:)
    Önskar att jag hade ett växthus att "gömma" mig i ibland...kan tänka mig att man hämtar en massa energi:)
    Kramen

    SvaraRadera
  3. Violerna älskar jag! De slog ut här i går tror jag det var.

    Blsåigt även här men jag tog en sväng med kameran och stannade en stund i LUgnet i alla fall. Kram!

    SvaraRadera
  4. Har också varit ute och plåtat violer. Visst är de vackra!
    Ha en skön helg

    SvaraRadera
  5. En viol vad underbart här blåser det också så det står härliga till idag! Kram Ingela

    SvaraRadera

Tack för att Du tar dig tid och lämnar en kommentar. Det glädjer! Du som inte har någon blogg och vill göra ett inlägg välj "anonymt" i rullistan så lämnas det ett inlägg.Men skriv gärna ditt namn i kommentaren så jag vet vem som har hälsat på mig.
Kram!