måndag 12 april 2010

Vårloppis vid växthuset




Igår blev det inget inlägg om växthuset.
Hade fullt upp med loppis hemma på gården.


Ett vårtecken här i byn är bymarknaden, årets första här i Skåne.
Så jag passade på att ha loppis hemma på gården.

Jag hade tur att vädret var bra. Vi bar ut och ställde sakerna på gården, vi har en perfekt gräsplan vid växthuset där vi fyllde upp med möbler och så hade jag lådor med 5 kronor, 15 kronor och 25 kronors-saker och boklådor där man kunde fylla en pappkasse med böcker för 50 kronor.
Det fungerade jättebra att ha det på det viset, det flöt på bra. Fast det finns vissa som tror att allt är till salu och gick och drog i trädgårsmaskinerna och våra urnor. Som tur var så fick jag även hjälp av min väninna I. som är en duktig säljare och charmar alla i sin omgivning.


Fick tyvärr bara fram en bråkdel av möbler, husgeråd, lampor och prydnadssaker. Det kom ett par som hade köpt ett hus i närheten som behövde inreda det i lantlig stil, och då jag berättade att jag hade massvis med möbler och annat i den stilen så blev de eld och lågor. De lämnade sitt visitkort och bad att jag skulle höra av mig nästa gång jag skulle ha loppis. Och faktum var att det var fler som frågade om jag skulle ha återkommande loppisar.......


jag tror att jag har fått blodad tand för detta.
Och en dröm och idé som jag har har haft länge,
och har lite anknytning till detta kanske äntligen får leva ut.....


Och så mitt favoritobjekt, persikoträdet blommar nu, och det är ju ett underbart vårtecken....
Det enda som saknas är humlor och bin som pollinerar men eftersom det är för kallt så öppnas inte ventilationsluckorna så att de kan komma in, så det blir till att ta fram lilla penseln och pollinera dem för att få fler och saftigare persikor.

Jag var visserligen trött när jag tog dessa bilder och hrmff... ser lite dåligt, jag tyckte att det såg suddigt ut genom linsen, men så kom jag på då jag fick se bilderna upplagda, att min älskade son fick för sig igår att han skulle fotografera och hade satt sina små avtryck på linsen. så bilderna är insvepta i en "fingeravtrycks-dimma"....... ganska effektfullt!


Om du känner för mer vårinspiration så kan du kika in på Humlebackens blogg, där ligger länkar till fler vårtecken från hela landet.

Kram
Pella

4 kommentarer:

  1. Hej Pella!
    Så kul att det blev lyckat med din loppis dag.
    Persikoträdet är vackert, det är så härligt när fruktträden blommar och persiko träd är ju inte så vanligt.
    Önskar dig en bra dag.

    SvaraRadera
  2. Så vacker färg på persikans blomma och som du säger blev det faktiskt ganska effektfullt med små avtryck. Kram Merja

    SvaraRadera
  3. Hej!Det lå¨ter ju både kul och lyckat tyvärr så blev det ingen tur för oss som du också märkte. Men eftersom du har fått blodand tand så går det kanske fler tåg :-)

    Kram Ingela

    SvaraRadera
  4. Gillar din kommentar om våren hos mej.Låter roligt att ha loppis, tycker den upp och nervända Emman ser så söt ut. Otroligt fina de grå bilderna med den rosa blomkvisten framför. kram Katta

    SvaraRadera

Tack för att Du tar dig tid och lämnar en kommentar. Det glädjer! Du som inte har någon blogg och vill göra ett inlägg välj "anonymt" i rullistan så lämnas det ett inlägg.Men skriv gärna ditt namn i kommentaren så jag vet vem som har hälsat på mig.
Kram!