söndag 18 april 2010

Växthus-söndag vecka 25

Växthustemat på söndagar har fallit bort lite, men jag ska återkomma till det. I och för sig så har det kommit lite rapporter under veckan om växthuset. Det blir ju naturligt eftersom jag tillbringar mycket tid där. Det ska ju både iordningställas i växthuset, frösås och skolas om. Nu händer det ju mycket när värmen kommer.

I år ska vi skaffa en make till minikiwin.
Actinidia deliciosa 'Jenny'

Kiwi är ju enkönad så det krävs hon- och hanplanta för att det ska bli frukt.

Detta finns att läsa om Kiwi
Actinidia deliciosa

Minikiwi kan odlas till och med zon 5 men det är inte säkert att frukten hinner mogna högre upp än zon 3. Vintertäckning är klokt i zon 4 och 5, och kanske också i lägre zoner, även om den sägs klara ner till –25 grader.

Minikiwi växer som lian. Under en säsong kan den växa flera meter. Eftersom kiwi normalt är enkönad fodras både en hane och hona om du ska få kiwifrukt. Han- och honplantor bör vara markerade när du köper plantan och om inte bör du fråga. Numera finns även tvåkönad kiwi men de är inte särskilt vanliga.

Kiwi är en slingerväxt

Kiwi är en lian (slingerväxt) och bör spaljeras. Sätt plantorna cirka en halv meter från varandra. Den tål delvis skugga men trivs bäst i ett soligt läge. På våren bör kiwi beskäras hårt och tvåtredjedelar av fjolårets tillväxt kan skäras bort.

Jorden bör vara näringsrik något sur (kiwi är kvävekrävande) mulljord uppblandad med grus. Under sommaren bör de vattnas rikligt eftersom minikiwi är känslig för torka.


För 6 år sedan satte vi ett antal kastanjer och två av dem har nu blivit så stora så att det är dags att plantera dem ute. Måste bara hitta ett bra ställe till dem,men förmodligen så kommer det att bli längst ner i parken. Där är det tomt nu när vi har får fälla träd som har knäckts i höststormen.



Och det större projektet i växthuset som ska göras nu är att gräva upp björnbärsrötterna, och lägga golv på ytan där vi ska kunna sitta och koppla av.


Vill du se fler inlägg om växthuset kan du klicka HÄR

Ha en skön söndag!

Kram
Pella

6 kommentarer:

  1. Hej på dej vilket härligt drivhus du har det är modell lite större eller hur? Jag är också glad för mitt lilla det börjar få några år på nacken nu. Vilken överraskning då jag fick det in i ett enormt paket i sovrummet på min 30-årsdag!!!

    Kul att få veta lite mer om Kiwin! Då har du inte kunnat få några frukter än? Hur länge dröjer det? Kram Ingela

    SvaraRadera
  2. Skulle gärna se ert växthus live. Kram!

    SvaraRadera
  3. Åh!! skulle gärna vilja ha ett växthus D man kan sitta och njuta,plantera mm..kul att du skriver lite fakta om Kiwin...=)
    Ha en bra vecka=) kram wivi

    SvaraRadera
  4. Kikar in o önskar dig en bra start på veckan, hoppas att helgen varit bra, Tack för givande läsning om kiwin....Vårkramar till dig! Therese

    SvaraRadera
  5. Så fint det börjar grönska hos dig i växthuset:)

    Rebecca

    SvaraRadera
  6. Vilket fantastiskt växthus ni verkar ha, dessutom med en hel del ovanliga växter i. Du är den första jag hör om som har kiwi i växthuset! Det skulle jag vilja ha, jag älskar kiwi :-). Tack för att du delade med dig av informationen, det var mycket som jag fick lära mig.

    Hoppas att du har haft en skön helg!

    Många kramar till dig
    Beatrice

    SvaraRadera

Tack för att Du tar dig tid och lämnar en kommentar. Det glädjer! Du som inte har någon blogg och vill göra ett inlägg välj "anonymt" i rullistan så lämnas det ett inlägg.Men skriv gärna ditt namn i kommentaren så jag vet vem som har hälsat på mig.
Kram!