lördag 3 april 2010

Vår i luften och i växthuset

Persikoträdets knoppar

Fikonträdet

************************
Jobba under påsken, och det märks att det är konstrundan på Österlen och vackert vårväder.
Så det har varit mycket rörelse på vägarna.
Min väninna ställer ut sina alster för första gången. Hon håller på med mosaik.
Denna bilden är från hennes presentationsflyer.
Detta alster är gjort i ett gammalt fönster och katten ligger utanpå.
Jag hoppas att jag hinner en liten runda efter jobbet.



Igår när jag kom hem slängde jag mig på soffan en stund och läste Aftonbladet Trädgård där Therese som har bloggen Huset vid Ån är med i tidningen, där de har gjort ett reportage om hennes vackra lilla växthus som är som ett litet smycke.


Tog mig sedan en sväng i trädgården och växthuset för att se vad som hänt med växtligheten.
Det är första gången på dessa 6 åren som vi bott på gården som jag får uppleva att Vintergäck, Snödroppar och Scillor blommar samtidigt, och det är så mycket på gång. det känns som om det kommer att bli en explosion av blommor.



Kejsarkronorna har kommit upp en bit , det brukar gå snabbt när de väl kikar fram



Och idag kl. 7 på morgonen skiner solen från en klarblå himmel, och det är 3 plusgrader i skuggan. Ser ut att bli en härlig dag. Och när jag slutar jobbet idag ska jag bo ute i trädgården och växthuset på min ledighet.

Carpe Diem
Kram Pella

9 kommentarer:

  1. Söta persikoknoppar:)

    Hoppas att du får en skön och solig eftermiddagdag i trädgården!

    Rebecca

    SvaraRadera
  2. Hej Pella!

    Hela ditt inlägg andas vår och ute skiner solen har nu smält morgonfrost på gräset och himlen är rent blå. En lite konstrunda ska det bli här om en liten stund våra hjul styr emot Nävlinges gamla byskola där fyra konstnärer ställer ut. Vilken härlig tradition det här är att ut och se sig om och stråla samman med andra som är ute i samma ärende. Nu är det påsk!
    Ingela i Åhus

    SvaraRadera
  3. Tack för din fina hälsning :-).

    Jag blir alldeles matt när jag läser om blommande scillor och rensning av rabatten. Nu när jag ser dina underbara VÅR-bilder faller nästan hakan ner i tangentbordet!!! ;-)

    Här är det fortfarande snö överallt och inga rabatter i sikte så långt ögat kan nå. Som tur är börjar i alla fall vägarna bli bara. Därför är det så härligt att läsa om alla vårtecken nere hos er, så snälla, fortsätt att visa bilder på vårblommor och annat så jag har något att trösta mig med :-).

    Många kramar till dig
    Beatrice

    SvaraRadera
  4. Hej Pella!
    Så underbart med alla vårlökar som kommer upp hos dig. Förra året köpte jag vintergäck men den ligger fortfarande under snön.
    Så fin den var mosaikbilden med katten på, hoppas du hinner och orkar åka dit.
    Persikoträdets blommor är så fantastiska, alldeles rosa.
    I går var vi ute och härjade i trädgården, krattade bort rådjurs skit, har lagt ut doftämnen så de kanske håller sig borta.
    Önskar dig en bra dag.
    Kram

    SvaraRadera
  5. Hej min Goa Bloggvän! Vill börja med att Tacka dig för dina otroligt vänliga o gulliga kommentarer som du alltid lämnar hos mig, du gör mig såå glad ska du veta! Och vad fint du skriver om mig här på bloggen, jag blir nästan "röd om kinderna"....Fniss! Hoppas att du har det skönt i vårsolen nere hos dig, det låter underbart det du skriver! Önskar dig en riktigt Glad Påsk o en Trevlig Påskafton med dina nära o kära! Många påskkramar till dig från mig./ Therese

    SvaraRadera
  6. -4 i natt men nu skiner solen och den värmer på bra. Har itne sett till scillorna ännu mne annars så är det mycket på gång där ute.

    Kram!

    SvaraRadera
  7. Hej Pella! Ville bara kika in å hälsa dig en Glad Påsk innan jag far iväg till mitt påskfirande. Jag har precis varit ute i trädgården och om jag inte skulle iväg skulle jag stanna där hela kvällen precis som du planerar att göra.=) Ett klokt val i denna underbara vårtid.♥

    Många kramar, Matilda.

    SvaraRadera
  8. Hoppas du fick en skön eftermiddag ute i växthuset:)
    Vi går en härlig tid till mötes nu:)
    Kramen

    SvaraRadera
  9. Happy Easter, Pella! I hope you are a lovely day with your family with lots of sunshine. Thank you for sharing the mosaics of your friend, I always love them and dabble a bit myself.

    One of my favorite flowers is the snowdrop...I never tire of seeing them.

    Hugs - Julie

    SvaraRadera

Tack för att Du tar dig tid och lämnar en kommentar. Det glädjer! Du som inte har någon blogg och vill göra ett inlägg välj "anonymt" i rullistan så lämnas det ett inlägg.Men skriv gärna ditt namn i kommentaren så jag vet vem som har hälsat på mig.
Kram!