lördag 17 april 2010

Tänk vad Moder Natur kan vara nyckfull.....

Att få njuta av en fantastisk solnedgång på grund av partiklarna i luften
som sprids av vulkanen på Island......

( denna bilden tog jag i går kväll)

samtidigt som familjer får fly sina hem från utbrottet på Island......

Att slippa mullret från flygplanen och inga streck på himlen från flygbränslet som flygplanen avger,


himlen är tyst och öde....

......samtidigt som det sitter strandsatta resenärer på flygplatser runt om i Europa.

Jag läste att utbrottet kanske kan komma att bromsa upp klimatförändringarna och sänka temperaturerna, så glaciärerna inte smälter lika fort.
Temperaturen sjunker på grund av att vulkanen spyr ut svaveloxid och aska som sprids ut i atmosfären och reflekterar en del av solens strålar.
Så bra....... samtidigt får folk får sina hem förstörda på Island......

Tänk vad Moder Natur kan.......

9 kommentarer:

  1. Ja det här hade man inte riktigt räknat med.Har några vänner som ska på en efterlängtad resa till Egypten i morgon men de får nog stanna hemma. Månen i gå la vi också märke till riktigt vacker var den med stjärnan rakt under. Kram Katta

    SvaraRadera
  2. Mycket tänkvärda ord...att det alltid och utan undantag ska vara någon som drabbas när det händer något som gynnar andra.
    När till och med självaste Moder Jord skapar en sådan situation kan man börja fundera på om det någonsin kan bli en rättvis värld.

    Men på något vis så är vi nog bara en liten del av en gigantiskt spiral som bara snurrar och snurrar...

    (filosofi från Matildas frukostbord);)

    Många kramar♥

    SvaraRadera
  3. Ja, vår jord lever sitt eget liv på något sätt. Ändå är vi alla en del av henne!

    Jag hade först inte förstått omfattningen och skadorna av vulkanutbrottet, förrän några nära vänner meddelade att de inte kan ta sig hem från Sydafrika där de har varit på semester. Jag förstod liksom först inte varför de inte skulle kunna flyga på grund av ett vulkanutbrott på Island? Men så fick jag läsa på... :-).

    Vad intressant det var det du skrev om att utbrottet kan bidra till att klimatförändringarna bromsas. Jag har inte tänkt att det kan leda till något sådant, nu måste jag sätta mig en stund och klura lite på allt det här :-).

    Vilka härliga bilder du visar igen!

    Ha en fin lördag!

    Många kramar
    Beatrice

    SvaraRadera
  4. Ja, det tål och tänkas på men så är det med mother nature, hon gör litet som hon vill. Tänker en del på islänningarna, de har fått utstå en del på kort tid och reflekterar på mitt eget liv som har det bra just nu. Ha en skön helg!/Merja

    SvaraRadera
  5. Hej!
    Nej naturen styr vi inte över.
    Skönt med en flygpaus.
    Det värsta är väl de som inte kommer hem tur att jag hann hem från La Gomera.
    Gillar bilden i sidan på vägen, pallen och väskan underbar är den.
    Ha en skön kväll
    annika

    SvaraRadera
  6. God kväll vännen!
    Hörde igår på nyheterna att det kommer ut flour också, det är tydligen som att dricka tandkräm. Så mycket konstigt.
    Man kan undra hur länge det kommer att påverka flyget, 6 mån var det någon som sa också igår. Hmmmm jag som skall ut och resa i maj.
    Ja, stackars dem som bor i dessa utsatta lägen och djuren där.
    Di första bild är väldigt vacker.

    Kram till dig.

    SvaraRadera
  7. Det är fascinerande hur allt fungerar.

    Vacker solnedgång.

    Rebecca

    SvaraRadera
  8. Många tudelade känslor!

    Kram Maud

    SvaraRadera
  9. Hej!

    Javisst är det så allt har ju både en fram och en baksida. Visst är det så att mycket, för att säga knappast något styr vi över. Svårt för dagens människa att förstå och att acceptera detta faktum... tänker jag!

    SvaraRadera

Tack för att Du tar dig tid och lämnar en kommentar. Det glädjer! Du som inte har någon blogg och vill göra ett inlägg välj "anonymt" i rullistan så lämnas det ett inlägg.Men skriv gärna ditt namn i kommentaren så jag vet vem som har hälsat på mig.
Kram!