torsdag 15 april 2010

Hallå Herr Humla, välkommen in!

Idag har det varit varmt, speciellt i växthuset.

Och vi fick fint besök av en humla.
När jag var i stallet och gjorde iordning hästarna så kom Jordan in och sa att han hade släppt in en humla i växthuset. När vi var där inne och pysslade, flög den runt och pollinerade persikoblommorna. Efter ett tag flög den bort mot dörren, och jag släppte ut den igen.


När Jordan skulle ut och fortsätta med sitt grävande ropade han "Mamma, nu är humlan utanför igen!" Jag gick bort och sa "Hallå Herr Humla, välkommen in! "
Och in flög den.
Så mysigt det var att få ha den lilla individen i växthuset. Och glad blev jag att jag fick hjälp med pollineringen.

Sen sådde jag Akleja, Lejongap och Sommarnunneört,
skolade om Solrosorna som sonen sådde på trädgårdsmässan i Malmö


Mannen fick i senhöstas hem en säck med sådant som blev över då de skulle lägga om en innergård på en fastighet i stora staden. Rötterna lade jag i en balja. en del av det är stockrosor som jag planterat om men sen är de dessa som jag inte kan för mitt liv komma på vad det är,


känner så fruktansvärt igen dem.
Snälla hjälp mig att komma på vad det är.
Har satt dessa rötter i tre balkonglådor tills jag vet.

Och bland detta låg även två av dessa som har följt med i säcken och som har blivit sticklingar,
ser ut som dvärgsyrén, eller vad tror ni?

Sköt om er.

Kram
Pella

3 kommentarer:

  1. Ja Du, ingen aning vad det kan vara, men vad spännande att följa vad det blir.
    Så mysigt med humlan och det ni pysslar med.

    Önskar en härlig kväll.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Vilka härliga blomsterbilder! Jag tycker om humlor och brukar också hjälpa dem ut och in (även fast jag tyvärr inte har något växthus att släppa in dem i :-).

    Vilket otroligt vackert gammalt lock du visade i gårdagens inlägg. Jag tycker att det är vackert bara som det är, utan urna till :-). Blåsippor är ren nostalgi för mig, mormor hade en massa blåsippor utanför huset. Nuförtiden ser man dem sällan!

    Ha en fin kväll!

    Många kramar
    Beatrice

    SvaraRadera
  3. Hej vännen! Hoppas allt är bra i det vackra vårvädret. Det var en riktigt härlig bild med bara ben o gummistövlar! Jag har tyvärr ingen aning vad det kan vara för nåt på bilderna, hoppas att någon annan kan hjälpa dig! Må så gott! Kramis Therese

    SvaraRadera

Tack för att Du tar dig tid och lämnar en kommentar. Det glädjer! Du som inte har någon blogg och vill göra ett inlägg välj "anonymt" i rullistan så lämnas det ett inlägg.Men skriv gärna ditt namn i kommentaren så jag vet vem som har hälsat på mig.
Kram!