måndag 5 april 2010

V som i vårtecken vecka 6 och växthus vecka 14



Vårtecken i massor.

Jag gjorde ett inlägg tidigare i helgen på lite som hänt i trädgården, och här kommer lite till...

Dvärgsyrenens knoppar

Och kaprifolen...


I lördags var det underbart väder och då fick hönsen komma ut en stund, när jag strosade runt i trädgården såg jag vårens första humla komma flygandes. Den var stor, så den har fått växa till sig i sin vinterdvala. Tyvärr så fick jag ingen bild på den.


Aklejan har kommit upp en bit

Men idag är det disigt kallt och duggregn.
Och grannen har kommit igång med vårbruket, och det är ju ett tydligt vårtecken

Kejsarkronan har växt till sig....

I år kommer det upp så mycket lökar som man inte sett tidigare. Påskliljor och Scillor i mängder, man vågar knappt gå i parken för att det är överallt, och denna vintern har väckt mycket ur sin dvala........


Och jag har pysslat lite i växthuset, min älskling har hjälpt mig med att snickra ihop ett planteringsbord, eftersom jag är lång så gick det inte med det andra. Vi har fått ihop grunden till det, så nu ska det till hyllor ovanför och lite krokar m.m.


Har även skolat om tomatplantorna och satt lite sticklingar.

Imorgon är jag också ledig så då ska jag riva en del av drivbänken.
och som vanligt så har man tusen idéer i huvudet som ska förverkligas....

Vill du se fler vårtecken?
Klicka på bilden så kommer du till Humlebackens deltagarlista


och vill du se mina tidigare inlägg klickar du HÄR


Kram
Pella

9 kommentarer:

  1. Här är nog samma vårläge som hos dig. Jag tänker på första yra humlan, kaprifolknopparna mm.

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Jodå, nu kan du! Jag fäljer alla jag är intresserad av via bloglovin så jag har inte riktigt tänkt på andra sätt att följa. Kram!

    SvaraRadera
  3. Hej vännen!
    Så långt våren kommit hos dig. Så höga kejsarkronan och aklejan blivit.
    Gulligt med hönorna. ;)
    Tänk att du sett en humla.
    Idag var det alldeles vitt när jag vaknade, hur kul är det? Gårdagen var underbar, visst är det typiskt april. Men tänk, oavsett grå eller snöiga dagar så kan vintern inte få grepp om oss igen. Härligt.
    Kram till dig.

    SvaraRadera
  4. Hejsan!

    Ojoj så mycket vår imorgon ska jag också ut och botanisera i trädgården. Det har inte riktigt blivit tid till det nu i påsknär barnen har varit hemma.

    Praktiskt med ett specialbyggt planteringsbord och fint blev det!
    Kram Ingela

    SvaraRadera
  5. Hej!
    Vad sugen jag blir på att ha höns!!
    Vårens första humla är ett underbart vårtecken.
    Ha det fortsatt skönt i vårens i tecken.
    Annika

    SvaraRadera
  6. Härligt med knoppar överallt! Och humlor!

    Rebecca

    SvaraRadera
  7. Visst är det härligt med alla dessa vårtäcken. Skall gå ut med kameran själv idag. Få se vad jag hittar. Tack för alla fina kommentarer hos mig. Vad fint du gör det i växthuset. Skulle också vilja ha ett växthus. Men man kan ej få allt. Hoppas du får en riktigt fin dag./Gela

    SvaraRadera
  8. Oj, så mycket vårtecken och flitig som ett bi är du också som skolat om plantor. Ha en bra dag!/Merja

    SvaraRadera
  9. Hejsan! Även jag har omskolat tomater, men inte lika många. JaG tror det blev 6-7 st, vilket räcker. Annars tar jag inte hand om dem och de dör den sorgliga växtdöden...

    Vilket snyggt planteringsbord! Lite avis ;-).

    Ha det bra!

    Kram M

    SvaraRadera

Tack för att Du tar dig tid och lämnar en kommentar. Det glädjer! Du som inte har någon blogg och vill göra ett inlägg välj "anonymt" i rullistan så lämnas det ett inlägg.Men skriv gärna ditt namn i kommentaren så jag vet vem som har hälsat på mig.
Kram!