måndag 26 april 2010

Vårglädje


Sonen och jag åkte bort till plantskolan och köpte lite penséer och lavendelplantor.
Man får ha karaktär när man är där annars så hade det handlats hem så mycket fint.
Men det som gäller nu i trädgården är att försöka att anlägga en ny rabatt för att täcka in stammen från den döda almen. Och sen är det en del av trädgården som har hamnat i skugga och dit ska skuggtåliga växter planteras, men främst av all så måste nässlorna bort som har tagit över allting. Först därefter kan man börja att tänka på nya plantor.


På vägen hem så doftade det så gott i bilen av lavendelplantorna.


Och vi såg tussilago i dikesrenen som jag var tvungen att ta bild på.
Jo jag har sett tidigare under veckan men inte haft någon bra kamera.
Under tiden jag körde ner till affären ville sonen ta några bilder då han satt i bilen, och den bilden på kyrkan är en av de han tog och jag har inte redigerat det.
Så han har, som jag sagt tidigare, bildkänsla ( fokus i bilden) för att vara 5 år.



Jag måste ha befunnit mig i en sömndrucken tillvaro då vår son föddes, eller i en annan dimension fram till nu då han ska fylla fem år att jag inte har sett trädgårdens blommor.
Eller....


så har denna hårda vintern och att löven som låg kvar efter lövfällningen, gjort att det är ovanligt mycket vårblommor i år och även blommor som jag trodde försvunnit då gården ligger på en sandbacke. Tulpanlökar och påskliljor har ju annars en tendens att slukas upp av sanden. Men så i morse då jag gick min sedvanliga sväng så var ena delen av parken täckt av vitsippor och de gula är på väg att slå ut.

Och ännu en dag fylls man av vårglädje.

Här finns fler vårtecken hos Humlebackens vårteckensutmaning

Kram
Pella

9 kommentarer:

  1. Hej Pella!

    Svårt att hålla fingrarna i styr, lätt att tappa huvudet i växternas värld! Men så är det ju det , som du säger, måstena som håller tillbaka (väl är kanske det ibland). Det som måste förberedas, inte går der an att fara hals över huvud och handla... Nu är jag spänd på din trädgård. Kanske tar jag en vända till Bo Olsson en torsdag fram över. Jag har ju knappast kört bil sedan min stroke men det stör mig jag som körde så mycket förut. Pendlade till jobbet i Simrishamn 5 dagar i veckan. Kanske kunde jag ta en avstickare om det är ok för dig. Kanske kunde jag fixa en sådan där Greenhouseskylt till dig om du vill?

    Lavendel kanske kan du prova receptet på
    http://mialivet.blogspot.com/2010/04/lavendelkakor.html

    SvaraRadera
  2. Kan riktigt känna doften ända hit:)
    Havet med vitsippor är bara så vackert....Kramilikram

    SvaraRadera
  3. Ååå, lavendeldoft!
    Jag har sått lavendel i år och hoppas att de kan vara lite mera härdiga än plantskolans (vissa hävdar det, men jag är osäker).

    Det blir nog ett (eller flera...) besök hos plantskolan inom en snar framtid! :)

    SvaraRadera
  4. Vilken liten fotograf du har:)

    Ha en fin vecka

    Rebecca

    SvaraRadera
  5. God morgon Pella!
    Jag köpte också lavendel plantor när jag var i Göteborg, det är verkligen växter som man inte kan få för mycket av. Vet inte om jag klippt de jag har för hårt, vi får se hur de blir senare.
    Att titta och inspireras i handelsträdgårdar är härligt och visst vill man ha massor.

    Visst är det så att man ser olika saker under olika perioder i livet, när din son var mindre hade du kanske inte den tiden till att se alla blommorna.
    Så duktig han är att ta foton.

    Jaha, nu är det snart dags att ge sig ut och fortsätta med röjet, antar att det är likadant hos dig. Som du sa, visst sov jag när du skrev ditt inlägg hos mig.
    Önskar dig en härlig dag.
    Kram

    SvaraRadera
  6. Vackra vårtecken! Fin bild din son tagit. Min dotter älskar med att fota och har gjort sen hon var fyra fem ungefär.Kul att du tänkte på den carribiskt blå nyansen på min vägg jag blev nog mer influerad av det caribiska ljuset än jag trodde jag skulle. Kram Katta

    SvaraRadera
  7. Hei og takk for hyggelig kommentar på min blogg! Så heldig du er som har gård med mange dyr, mølle og trädgård med park. Da har du virkelig alle muligheter for å skape en flott trädgård.

    SvaraRadera
  8. Härliga vårtecken! Tussilago är ju verkligen vår tycker jag. Har premiärgått på plantskolan jag också o det brukar bli mååånga besök per säsong.
    Otroligt duktig fotograf för att vara 5 år! Talang skulle jag säga:)
    Kram Cilla

    SvaraRadera
  9. Jag tog upp ett par rosen plantor du vet små rosiga minns inte namnet men dom blommar mycket och skräpar mega så jag satte dom så de få växa fritt vid en gärdsgård..håll tummarna att de tar sig...
    Ha en skön dag
    kram wivi

    SvaraRadera

Tack för att Du tar dig tid och lämnar en kommentar. Det glädjer! Du som inte har någon blogg och vill göra ett inlägg välj "anonymt" i rullistan så lämnas det ett inlägg.Men skriv gärna ditt namn i kommentaren så jag vet vem som har hälsat på mig.
Kram!