måndag 19 april 2010

Vårtecken i mängder på en måndag

I veckan kom det en förfrågan från Viveka på Humlebacken om det fortfarande fanns intresse för vårteckensutmaningen, och om i så fall, hur länge vi skulle hålla på. Eftersom våren kommer tidigare i Skåne så måste norra Sverige också få en chans att visa sina vårtecken. Och jag vet också att det uppskattas längre uppåt landet att få se lite vår.
Så det kommer att hålla på till den sista måndagen i maj.

Här nere har det kommit igång riktigt ordentligt. Jag har lagt in lite vårtecken även i slutet av förra veckan. Och i morse var jag och samlade in lite nya.

Primulan har börjat att blomma och Scillorna är i full gång


Ormhasseln (Corylus avellana 'Contorta') har så smått börjat blomma så vackert.



Lungörten är också i full gång.

Och gräsmattan börjar att bli grön och frodig.

Numera sker kattatvätten utomhus i morgonsolen,

och under dem på marken växer det violer


Reprisbild från förra veckan....

Och i växthuset frodas det också
Fikonträdets knoppar....

Och vinstocken små luddiga knoppar....


Och så favoriten som är i full blom, persikoträdet......

Vill du se fler vårtecken så kan du kika in på Humlebacken där övriga Sveriges vårtecken finns.

Ha en skön dag!
I morgon är det dragning på plädarna.

Kram
Pella


15 kommentarer:

  1. Det ser ut ungefär som i södra småland vad gäller knoppningen. Vi ligger nog ganska lika då jag inte har så långt till skånegränsen. Visst är det härligt nu när allt knoppas. Välkommen till mig på Käringafällan.

    SvaraRadera
  2. Vad våren har kommit långt hos dig. Här är den knappt synlig men snart så.

    Ha det gott
    Kramen/Gunilla

    SvaraRadera
  3. Så vackert nu formligen exploderar naturen runt oss :-))

    SvaraRadera
  4. Ahhh, så ljuvliga bilder.
    Jag bara älskar denna underbara årstid (om vi får plocka bort alla pollen).
    Ha det gott, vännen.
    Kram

    SvaraRadera
  5. Underbart och bäst av allt är nog katterna hur galen jag än är blommor.
    Ha en bra dag
    Annika

    SvaraRadera
  6. Vilka härliga bilder du tagit :) älskar kattvätten....så söta :)

    Må gott! Kram Helena

    SvaraRadera
  7. Aaah, jag dör!!! :-) Man kan inte tro att vi bor i samma land! Vi har ju till exempel fortfarande snödrivor som ligger och skräpar här och var, kallt som attan är det också, bara några få plusgrader.

    Jag är en av dem som verkligen uppskattar dina vårbilder! Du får gärna fortsätta visa dem hela maj ut :-).

    Ha en fin kväll!

    Många kramar
    Beatrice

    SvaraRadera
  8. Ojoj, många fina vårtecken där! Jag har inte tittat till mina vinstockar än, men då de är planterade på friland vilar de nog än.

    SvaraRadera
  9. Det var många fina vårbilder det!
    :)

    SvaraRadera
  10. Attans vilka fina bilder du visar och så härliga vårtecken. Vilka fina blommor din persika har, helt underbara och det bästa av allt de små fyrbenta vännernas tvätt./Kram Merja

    SvaraRadera
  11. Så duktig du är med kameran och visst är naturen vacker just nu när allt spirar. Även de fyrfota vännerna uppskattar vårens ankomst.
    Kerstin.

    SvaraRadera
  12. Godmårron i stúan!

    Så nu har jag redan på morgonen njutit dina bilder igen. Ha en gó dag! Krasm Ingela

    SvaraRadera
  13. Vilka ljuvliga vårbilder du visar!
    Även om vi har haft soligt och fint länge här nu är det rejäl nattfrost varje natt så våren "skyndar långsamt" här hos oss. Men det är bättre så än att allt händer på en gång som det kan vara ibland.
    Må gott // Allis

    SvaraRadera
  14. Vilka härliga vårbilder du bjuder oss på!
    Vad spännande med dragningen! Jag håller tummarna för att turen går mot mitt håll!
    Ha en fin dag! / Irene

    SvaraRadera

Tack för att Du tar dig tid och lämnar en kommentar. Det glädjer! Du som inte har någon blogg och vill göra ett inlägg välj "anonymt" i rullistan så lämnas det ett inlägg.Men skriv gärna ditt namn i kommentaren så jag vet vem som har hälsat på mig.
Kram!