fredag 7 maj 2010

Påverkan på penséer....


Jag har haft lyckan att bl. a. få arbeta som ljusdesigner och ljussättare på teateruppsättningar och baletter, det var inte så vanligt på den tiden att en kvinna hade det yrket. Älskade detta med att skapa stämningar med färgernas hjälp. Färger har alltid fascinerat mig och det går som en röd tråd i allt jag gör. När jag ser ett mönster, blomma eller dyl. så ska jag gärna analysera färgerna, kallt eller varmt? Rött, grönt eller blått? Även hur ljuset påverkar objektet.

Hur påverkas färgpigmentet i växten av omgivningen?

För mig handlar det mycket om stämning då ljuset faller på.

När jag var i växthuset och såg på havet av penséer så satte den lilla analytikern igång inom mig.
Hur påverkas blommans färger av bakgrunden och ljuset. Jo jag vet men jag har aldrig tidigare gjort det på ett sådant konkret sätt som detta.
Nu är ju växthuset en tacksam miljö att se detta i då ljuset finns överallt.
Så jag tog lite bilder, en blomma med olika bakgrunder och ljusförhållande. Provade med olika penséer. Använde mig av bakgrunder så som dörren till detta skåpet....


den svarta stalldörren i anslutning till växthuset, bjälkarna, stolparna och den rappade väggen i kombination med vinstockarna och olika träslag.
Att se hur bakgrunden påverkar och förstärker färgerna i blomman är för mig intressant, detta är ju sådant man kanske sedan har med sig när man planerar sin trädgård.


Vissa bilder är tyvärr suddiga, och efter jordbytet i växthuset fick jag duscha av ett par blommor som var stofttäckta, men jag har gjort ett bildspel som ni kan kika på.

Ja sådant kan man också hitta på då sonen är sjuk och det blåser hårda stormvindar ute ;)

Lite musik till.....

Sätt på ljudet så kan du även få höra ett stycke av Lars-Erik Larssons 'Romans ur Pastoralsvit'
som är min absolut klassiska favorit. När jag hör den så blir jag så upprymd.

Antingen så kan du se den i mindre format men bättre skärpa på blogger .....


Eller så kan du välja att se den i Picasa webbalbum men då blir bilderna lite suddigare....
























Ha en riktigt bra dag,

Kram Pella

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att Du tar dig tid och lämnar en kommentar. Det glädjer! Du som inte har någon blogg och vill göra ett inlägg välj "anonymt" i rullistan så lämnas det ett inlägg.Men skriv gärna ditt namn i kommentaren så jag vet vem som har hälsat på mig.
Kram!