söndag 7 februari 2010

Hemma på vår gård, där står en gammal........... Mölla

Här om dagen blev jag lite sugen att titta till vår älskade Mölla.
Ville se hur den hade klarat snön och de hårda vindarna.

Precis utanför dörren hade det rasat ner lite snö som hade rullat och
format tre "bollar" som såg ut som Bagels.



Det känns som Möllan ruvar på många hemligheter, den står och
tronar upp sig i förgrunden till gården.
(denna bilden är från början av januari innan alla snömängder kom)

Den är ståtlig och gammal.

Har hört att Möllan lades ner på mitten av 50-talet och då plockades vingarna ner och den övre delen,
dvs den delen som drev vingarna, revs.

Möllan består av 3 plan: källare, bottenplan och överplan.


Utsidan är klädd med eternit, men tyvärr så har den blivit fuktskadad på sina ställen.

Det är en otroligt vacker utsikt åt väster, norr (detta fönster) och öster.

Svunna tider vilar i atmosfären





Och av någon anledning så har trappan upp till
möllan blivit mitt favoritobjekt när jag ska ta bilder.




Och vem längtar inte till denna tiden..........



Kram Pella

11 kommentarer:

  1. Vilka härliga bilder du bjuder på! Gamla byggnader är ju så vackra även om de blivit lite vattenskadade!

    Kram Annica

    SvaraRadera
  2. Vilken fantastisk byggnad att ha på sin gård... Tankar om vad man kan göra med den börjar snurra runt i mitt huvud på en gång *hihi*
    Kram/ Anna

    SvaraRadera
  3. Vad kul att få se möllan inuti och ut genom fönstren. Är det din gamla kälke som ligger där? eller ännu äldre kanske, dockvagnen var fin.
    Fina bilder.
    Det är härligt att kunna se långt bort.

    SvaraRadera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  5. Hej!

    Vad kul att hitta hit... Tack för de rara orden på min blogg!
    Vilken fantastisk bonus, att ha en gammal mölla på gården. Suck, vad härligt, den berättar väl nästan historier rakt in i ditt öra om du står därinne, alldeles tyst... är det inte så?
    Bilderna är ljuvliga, jag älskar den med snön som faller. Den där gamla barnvagnen förresten, kan inte den få komma ut i ljuset framöver? Putsas upp och förvara tidningar eller kanske sommarblommor i? Och kälken, med en lykta på, vid entrén om vintern (Snacka om inredningsfixerad, haha!)

    Ha en fin vecka!

    Kram:
    Annette

    SvaraRadera
  6. vilken härlig byggnad och vad kul att få se inuti...härliga bilder
    kan förstå att det finns många STOOOORA drömmar och projekt att göra med denna Mölla, ska bli kul att se om du hittar på nåt.....
    jag såg oxå programmet med citruspressen, det var fascinerande....
    kram

    SvaraRadera
  7. Gud så fina bilder :) jag skulle inte säga nej till att bo så fint som du gör :)
    Hur söt är inte Jordan då?!! hi hi... han gör helt rätt i att ha båda samtidigt; Like...
    Hälsa!
    Kramar Helena

    SvaraRadera
  8. Anette:
    Det är en speciell känsla att befinna sig i Möllan. Lägger man handen på en bjälke kan man se bilderna om svunna tider passera ens inre. Barnvagnen ska få komma ut i dagsljuset och i ordningställas med varsam hand. Och jag har en ljusblå till som också väntar.

    Och tack till er alla för de fina kommentarerna.
    Kram

    SvaraRadera
  9. Men vad häftigt att få ha en sådan på sin gård, då förstår jag att ,man har många funderingar o inspirationstankar....Tack för titten hos mig, du är varmt välkommen tillbaka! Tisdagskramar Therese

    SvaraRadera
  10. Vad läckert med den gamla kvarnen och så fin den gamla dockvagnen är. Har en vän som köpte en kvarn på Öland i höstas som ska användas som sommarstuga.Kram Katta

    SvaraRadera
  11. Jag måste låta det vara osagt om det är en dockvagn eller inte. Den är stor och ganska hög för att vara till ett barn, men hjulen är klena för att vara en riktig......
    Kram

    SvaraRadera

Tack för att Du tar dig tid och lämnar en kommentar. Det glädjer! Du som inte har någon blogg och vill göra ett inlägg välj "anonymt" i rullistan så lämnas det ett inlägg.Men skriv gärna ditt namn i kommentaren så jag vet vem som har hälsat på mig.
Kram!