lördag 12 mars 2011

Ett stort...


...GRATTIS
till Kronprinsessan Victoria på namnsdagen.

Den enda blomman jag kunde hitta med namnet Victoria är jättenäckrosen som växer i Amazonfloden, och den är också jättestor...


Jättenäckrosens släta blad kan ha en diameter av närmare tre meter,
med en sex–åtta meter lång stjälk. Bladets flytkraft kan bära en vikt upp till 90 kilo vid jämn fördelning över ytan. Bladen är vanligen mer eller mindre röda på undersidan och har en uppvikt kant.

Blomman slår ut vid mörkrets inbrott. Varje blomma brukar vara utslagen två nätter i rad. Den första natten är den vit och den andra rosa. När knoppen slår ut skjuts blomman upp över vattenytan för att sedan sjunka ned och slå ihop under dagen. Helt utslagen kan blomman bli upp till 40 cm i diameter. Den är fylld med flera kransar av kronblad och spiralställda ståndare och avger en fruktig ananaslik doft.

Den första jättenäckrosen väckte stor sensation när den upptäcktes i början av 1800-talet. För att hedra Englands dåvarande drottning fick den släktnamnet Victoria. Till en början var bara en art känd; Victoria amazonica från Amazonfloden. Så småningom fann man ytterligare en art i släktet; Victoria cruziana. Den växer i Paranafloden i norra Argentina och Paraguay och har en högre bladkant än V. amazonica. Victoria cruziana trivs också bättre i växthus och är den art som odlas i Botaniska trädgården.

Och näckrosor får mig osökt att tänka på Monets underbara tavlor med näckrosmotiv..

Och i morgon så är det dragning på plädarna som jag lottar ut.....
SPÄNNANDE!!!!


Alla bilderna är lånade från nätet.


Ha det gott så hörs vi!

K
ram Pella

8 kommentarer:

  1. väntar med spänning på dragningen :)
    Ha en underbar lördag och hälsa familjen KRAM

    SvaraRadera
  2. Hej Pella! Vilket fint och intressant inlägg. Näckrosen är ju lika vacker som vår Viktoria. Ja, jag gillar ju som bekant näckrosor...också. Men du det hade räckt med ett blad i vår lille damm ;-)

    Jaha, du ska bli spännande att se om fru Fortuna står på min sida då ...

    Ikväll väntar schlagerfinalen ämnar du kolla på den?

    SvaraRadera
  3. Är det månne denna näckros man kan se i växthuset på Lunds Botan? Har ett svagt minne av det - vacker är den i alla fall. Då blir det stor spänning i morgon - och förhoppningsvis även en skön solig söndag. Ha en härlig kväll.
    Kram

    SvaraRadera
  4. En av mina bröder fyller år idag och när han var liten trodde han alltid att det flaggades för honom idag.
    Vacker näckros!

    Jag håller tummarna för mig i morgon. Lite ego får man väl vara?

    Kram o trelvig kväll!

    SvaraRadera
  5. Vilken fantastisk växt och kollosal storlek på bladen.

    Hoppas på en riktig stor tur i morgon håller tummarna.

    Ha det gott
    Gunilla

    SvaraRadera
  6. Här är en till som håller tummarna.
    Verkar som om många gillar de där plädarna.
    Hoppas du får det skönt i växthuset imorgon.
    Har du någora bilder på växhuset?
    Får väl leta lite i bloggen.
    Ha de gott
    Annika

    SvaraRadera
  7. Jag var och hälsade på i Monets trädgård förra året....nu väcktes det slumrande minnet om detta underbara besök ;)

    Jag håller också tummarna....för mig själv såklart :0

    Kram// Carolina

    SvaraRadera
  8. Imponernade näckros!

    Ha en fin söndag,
    Rebecca

    SvaraRadera

Tack för att Du tar dig tid och lämnar en kommentar. Det glädjer! Du som inte har någon blogg och vill göra ett inlägg välj "anonymt" i rullistan så lämnas det ett inlägg.Men skriv gärna ditt namn i kommentaren så jag vet vem som har hälsat på mig.
Kram!