torsdag 14 januari 2010

Torsdagens miljötips..... tomgångskörning

Jaha! Då var det torsdag och med detta menas att jag ska dela med mig av ett klimatsmart tips. De flesta av oss är ju miljömedvetna, men det är aldrig fel att bli påmind.
Och det som jag tycker är ett gissel just nu i dessa kalla tider, är tomgångs-körning medan man skrapar rutor...... Hmmmm!
Där har vi en miljöbov.
Med handen på hjärtat, Använder du motorvärmare , och om du gör det, gör du det alltid?

Jag kan själv erkänna att jag ibland låter bilen stå på tomgång, men jag ska även säga att det bär mig emot. Jag vet att man inte bör göra det. Och efter att jag har läst vägverkets information om tomgångs-körning så ska jag banne mig skärpa till mig ännu mera.

Detta är saxat från Vägverkets sida:

Avgaserna är som giftigast när motorn är nystartad. Därför ska du undvika tomgång så mycket som möjligt, speciellt när bilen är kall. Behöver du till exempel skrapa rutorna så gör det innan du startar bilen. Riktigt varm blir bilen först när du börjat köra. Backa in när bilen är varm så att du kan köra ut framåt när den är kall. Det minskar bränsleförbrukningen.

När bilen är kall kan katalysatorn inte ta hand om alla de partiklar och cancerframkallande ämnen som avgassystemet släpper ut.

Se till att det inte finns barn i närheten av bilar som trots allt står på tomgång. Barnen är känsligare och eftersom de är kortare så kommer de också närmare avgaserna.

Faktum är att man står mitt i de värsta utsläppen när man skrapar rutorna då man har bråttom iväg. Huh!
För de som inte har lyckan att ha ett garage har jag ett par tips för att slippa skrapa rutorna:
antingen så kan man täcka över rutorna med en filt eller dukar som finns att köpa på Biltema.

Eller så finns det en spray som heter DE-ICER (framtaget från början till flygplan) som man sprejar på rutorna så försvinner frosten och håller den borta ett tag. Men för att vara riktigt miljömedveten så köp pumpflaskan, även denna säljs på Biltema.


Denna bilden är från Biltemas hemsida


2 kommentarer:

  1. hej vännen, vad glad jag blir att gillar mina nya smycken :)

    Kolla in http://www.blogg.mydesignofsweden.se och säg vad du tycker om mina nya barnhalsband!?

    Ha en härlig dag! Kramis Helena

    SvaraRadera
  2. Det där var intressant, jag har ju vetat att det inte är bra att ha bilen på tomgång, men inte närmare tänkte efter varför! Tack!
    mvh/Marie - Systrarna -

    SvaraRadera

Tack för att Du tar dig tid och lämnar en kommentar. Det glädjer! Du som inte har någon blogg och vill göra ett inlägg välj "anonymt" i rullistan så lämnas det ett inlägg.Men skriv gärna ditt namn i kommentaren så jag vet vem som har hälsat på mig.
Kram!