söndag 15 augusti 2010

Hjärtligt välkomna.....

I torsdags så fick jag ett megaryck och grävde om en rabatt som ligger mestadels i skugga. flyttade en del blommor och satte dit lite nya. Då det har varit rena "Kajsa Warg"-rabatten, så har jag gått och irriterar mig på den. Och jag blev nöjd med slutresultatet, rabatten blev mer harmonisk.

Och så finns det dagar då allting går emot en. I fredags var det den trettonde och då var allt lugn. Men tidigt på lördagsmorgonen så gick strömmen.... och när jag gick ute i trädgården på lördagen så var det som om refrängen till Cheers "The shoop shoop shoop song" gick om och om igen....


Först så trodde jag att hundarna hade varit i rabatten då det var spår....


Och nu efter allt regn så har jag fått plocka ett ANTAL mördarsniglar, så när jag fick syn på före detta luktärterna så fick jag panik.... hur många hade jag i trädgården egentligen?!

men när jag fick syn på Hortensian så började det gå upp för mig vad det var, och vad jag skulle titta efter...


Ett antal Rosenskäror var toppade och en del låg uppdragna....

Och jag började att kolla på marken och där låg små tollar som man säger i Skåne, bajs på skär ren svenska....fårbajs.

Fåren hade tagit sig ut när det var strömavbrott......

och haft rent ut sagt kalaskul med mina blommor, var och varannan var toppad. Då trädgården äntligen började ta sig efter denna extrema torka så började jag att få tillbaka hoppet om en fin trädgård.......

gissa om jag var arg....

mmmmmm, mycket ARG! Då jag inte kunde rädda det som fåren hade förstört så tänkte jag att jag kunde rädda trädgården från andra glupska individer....

som jag nämnde tidigare så har vi invasion av mördarsniglar då de har c:a 4 tld att etablera sig på. Så jag tog till med något drastiskt, jag körde iväg igår och införskaffade mig tre.........





Myskankor!
De är fortfarande ganska unga och behöver etablera sig lite, men idag har det varit ute på en liten promenad.
Och gissa om de är välkomna.... -ligt välkomna!
Och vilken tur att all otur kom på en gång, så slipper man vara arg så länge (;

I nästa inlägg berättar jag mer om omläggningen av rabatten,
och de skuggtåliga växterna jag har placerat där.

Kram
Pella

11 kommentarer:

  1. Usch va trist med diverse "inkräktare"! Man odlar ju för att man vill ha det, inte för att andra ska försöra.

    Hoppas ni har en del njutbart kvar. Kram!

    SvaraRadera
  2. O härliga du som kan ha myskankor. Det skulle jag gärna också ha. Vad synd med fåren att de åt upp så mycket av de fina. Här har vi rådjuren istället. De bara älskar mina rödbetor åtminstone blasten. När jag skrivit detta så skall jag ut med blodmjöl så det så. Ha en fin kväll och berätta mer om hur det går med ankorna sen/Gela

    SvaraRadera
  3. Trist med alla dina fina blommor men "Inget ont som inte har något gott med sig" skulle man kunna säga. Kul med ankorna

    Kram Ingela

    SvaraRadera
  4. Sicka Fårskallar!!! =);)
    Dom ser Jättefina ut Ankorna...Kul=)
    Varm Kram

    SvaraRadera
  5. Får är helt hopplösa, känner igen, mig!
    Hu att du har mördrasniglar, stackars, hoppas ankorna gör sitt jobb!
    kram

    SvaraRadera
  6. Nämen fy, inte visste jag att får var så grymma. De ser ju så beskedliga ut. Hoppas myskankorna är lika grymma... mot mördarna då förstås.
    Kram

    SvaraRadera
  7. Såå trist lördag det blev för dig, ändå kan jag bara njuta av personer som ändå, liksom du, har förmågan att vända det trista till något bättre!
    Undra om grannarna skulle gilla att jag skaffade lite ankor... ;))
    Ha en härlig vecka!
    Kram Allis

    SvaraRadera
  8. Har hört att det kommit lite regn i Skåne land.
    Attnas får!
    Kul med ankorna de är bra på att äta sniglar.
    Ha det gott
    annika

    SvaraRadera
  9. Inte kul med växter som blir förstörda. Det är en evig kamp att ha en trädgård.
    Fåren hade väl riktigt mysigt på sitt kalas.
    Bra lösning med myskankorna, men hur funkar de ihop med katterna?
    En bra dag önskar jag dig.
    Kram

    SvaraRadera
  10. Och jag som är så avundsjuk jämt på dina får! Just nu är jag inte det;) Himmel vilken förödelse!!

    Ska bli mycket intressant att se om myskankor hjälper mot sniglarna. Har inga av mördartyp ännu, men det lär väl bara vara en tidsfråga...
    Ha det gott,
    Charlotta

    SvaraRadera
  11. Åh, förstår din ilska över fårens framfart i trädgården! Här är det rådjur som äter upp blomknoppar och annat. Ett annat år käkade de upp alla blommor på kärleksörten när den blommade som vackrast. Inte alls kul! Men myskankor låter inte så dumt.

    Har missat några inlägg, men jag får läsa ikapp en annan dag...

    Sensommarhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera

Tack för att Du tar dig tid och lämnar en kommentar. Det glädjer! Du som inte har någon blogg och vill göra ett inlägg välj "anonymt" i rullistan så lämnas det ett inlägg.Men skriv gärna ditt namn i kommentaren så jag vet vem som har hälsat på mig.
Kram!