måndag 3 oktober 2011

Ett salt inlägg...


När jag står och blickar ut från vår gård och får uppleva sådan sonedgångar som denna i väster kommer jag att tänka på Australien och Ayers rock.

Australien, så som Nya Zeland har alltid lockat mig. Ännu mer efter att jag läste boken Budskap från andra sidan av Marlo Morgan som handlar om en kvinna som vandrar med Aboriginerna i fyra månader, och får leva i deras kultur. Hur hon får ta del av denna urgamla stams kulturarv.

(Bild lånad från nätet)


Och nu har jag fått chansen att......

neeeej, inte resa till Australien men kanske få ta del av deras urgamla natur.
Det finns ett flingsalt från Werners på marknaden som kommer från Australien.

Saltet är utvunnet ur tusenåriga underjordiska saltvattensbäddar. Salthalten har med hjälp av tidens och naturens varsamma hand sakta koncentrerats och är fritt från de föroreningar som annars är vanliga i havsvatten.
För jag har många gånger funderat på miljöpåverkan på saltet, dvs slaggprodukter av föroreningar som finns i havet, hur mycket hamnar i saltet? och det som finns i underjorden är ju bättre skyddat.

Ur miljösynpunkt är det väldigt positivt för tidigare konstbevattnades fruktodlingar kring Pyramid Hills med vatten från Murray River. Följden blev att floden torkade ut, den salta grundvattennivån steg och jordmånen förstördes. Men tack vare utvinningen av flingsalt sjunker saltvattennivån och växtligheten kan åter utbreda sig i området.

Och petig som jag är när det gäller flingsalt, ska man lätt kunna trycka sönder det med fingertopparna, och det får gärna smälta och så får det inte vara för skarpt.
Och har jag förstått rätt så ska detta saltet vara så som jag vill att det ska vara.

Verkar spännande och är nyfiken på hur det är att ha i matlagning och brödbaket....



Så.............

Nu har jag anmält mig som testpilot för Werners Flingsalt på Smartson,
och kanske får ta en "gourmetflygtur" till Australien via smaklökarna :)

Kika in här så får du veta mer om hur man blir testpilot
http://smartsontestpilot.se/wernersflingsalt/bli-testpilot/


Kram
Pella

6 kommentarer:

  1. Låter spännande med saltet =) Du får lämna en smakrapport sedan.
    Ha en bra dag!!
    Helena

    SvaraRadera
  2. Jösses... En hel vetenskap det där med flingsalt! *ler* Inte bara och salta och se glad ut! Men jag gillar verkligen hur dom vänder på miljöpåverkan till det positiva!

    Ha en go måndag! Kram/Veronica

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Du får rapportera sen om saltet håller måttet...
    Vilka underbara morgon- och dimbilder du har tagit!! Fantastiska!
    Här är det "stora" vägen som är största hotet mot våra katter, två har blivit offer där och egentligen skulle vi inte ha någon mer men 5-åriga Disney flyttade ju in i våras så... ;)) Som tur är så verkar hon hålla sig runt huset bara när hon inte ligger inne och latar sig vilket verkar vara favoritsysselsättningen - helst brummandes i mitt knä!
    Ha det gott på vackra Möllegården!
    Kram Allis

    SvaraRadera
  4. Flingsalt eller som jag brukar kalla det fingersalt, eftersom man tar med fingrarna saltet och saltar maten på tallriken.
    Vad roligt att läsa ett sådant här inlägg. Att vara nyfiken på andra kulturers levnadssätt. Att köpa saltet som ger så många associationer till en annan kultur är 'gôr'häftigt! Flingsalt är dessutom så himla gott!/Anja

    SvaraRadera
  5. Boken ligger i bokhyllan, nu blev jag inspirerad att läsa den... men först den där till bokcirkeln.
    Förstår inte vad det beror på men jag tar motvilligt tag i den.

    Gott flingsalt det där. Det har vi haft i sommar allra helst gott på ugnsstekta grönsaker tycker jag. Testpilot, vad innebär det? Frestande inlägg!

    Kram Ingela

    SvaraRadera
  6. ... och som extra krydda GRATTIS!

    SvaraRadera

Tack för att Du tar dig tid och lämnar en kommentar. Det glädjer! Du som inte har någon blogg och vill göra ett inlägg välj "anonymt" i rullistan så lämnas det ett inlägg.Men skriv gärna ditt namn i kommentaren så jag vet vem som har hälsat på mig.
Kram!