lördag 14 maj 2011

Det verkar bli bra...




( Tulpanen Angelique)


...än så länge i den " nya" rabatten som jag grävde fram ur sina gömmor och lade om helt och hållet. Satte lite lökar i höstas för att se hur de tar sig och trivs.


Rabatten sett bakifrån vid träden som står bakom.
Där växer just nu vit och blå Förgät mig ej. Hittade den via sortent på ett annat ställe nere i parken som jag flyttade, och den stortrivs och har frösått sig. Och nu har det dykt upp lite rosaskiftande Förgät mig ej i rabatten.
Bland dem kommer så småningom fingerborgsblommor upp.


Framför växer tulpanerna Angelique som är så vacker med sina ljusrosa kronblad som skiftar i grönt. Lite pionaktig med sina täta kronblad.

Och bland den är Löjtnadshärtat på väg upp.

Sedan snett framför Angeliquen växer tulpanerna New Design som sedan kommer att avlösas av vit bondpion. och sen till hösten av kärleksört.



Framför New Design växer Humleblomster som även finns på fler ställen i rabatten. Denna sorten jag har är en vild sort som jag har lyckats flytta från hagen där den växer vilt.




Mellan Humleblomster, New Design och fågelbadet har Krypblågullet kommit upp, tycker att den blekblåa färgen är så vacker och Gråklockan lutar sig mot den och hamnar i samklang.



Och nedanför har några dvärgpenséer frösått sig, de får sällskapa gullvivorna som är de enda gula blommorna i denna rabatten.


Tycker att det är spännande att få följa en helt ny rabatt och se om jag har lyckats.
Fortsättning följer....

I påskas så hade Sophia Callmer med bloggen Sophias Trädgård sin utställning på Gimlelund. Jag fick inte ihop tiden för att besöka utställningen men så i måndags så träffades Sophia och jag hos Jon och Pia på Gimlelund. Jag fick kika på Sophias och Jons alster. och så kul att få träffa sina grannar på detta viset. Och tack till Er för att jag fick komma på efterslänten.

Och så måste jag även berätta om att Sophia numera driver kulturmagasinet

Österlen 360°


Så ni som bor i Skåne får hålla utkik efter den.

Kram Pella


.... nu är det dags för lite ogräs-rensning.....


14 kommentarer:

  1. Hold fast hvor ser det bare smukt ud.....Angelique er bare fantastisk smuk :0)

    Knus Dorthe

    SvaraRadera
  2. Ett ord som poppar upp i mitt huvud när jag ser dina bilder idag är romantik. Pastellfärger och söta blommor= romantik. Vackert!

    Ha en bra helg, nu drar jag på mig trädgårdsjeansen och går ut.

    Kram!

    SvaraRadera
  3. Du har verkligen lyckats med den rabatten! Underbart att se alla dessa rara blommor!
    Ha en riktigt skön helg!
    Kram
    Christina

    SvaraRadera
  4. Rabatten set underbar ut och vilken planering...
    En massa härliga bilder vill bara se mer.

    Trevlig helg
    Kram Anna

    SvaraRadera
  5. Verkar som du lyckas bra med din rabatt :) ser jätte snyggt ut. oj vad söt tulpan (Angeliquen) är. Ha en bra dag kram Suss

    SvaraRadera
  6. Hej Pella!
    Sååå fint, så fint!
    Kramen!
    AnnA

    SvaraRadera
  7. Sikken et dejligt smukt bed. Det er i den grad lykkedes!

    Jeg ville også rigtig gerne have set Sophias udstilling, men må vente til næste gang.

    Ha´ en god søndag
    Birgitte

    SvaraRadera
  8. Strålande Pella! Så vackert det är och kommer att bli! Mera, mera!

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  9. Att du har lyckats är det nog ingen tvekan om, du har ju komponerat ihop tidig och senblommande på ett strålande sätt. De rosa tulpanerna mot den blå förgätmigejn är jättefint!
    Kram mia

    SvaraRadera
  10. Men hallå där visst hade jag kommenterat hos dig Pella? Fast den har kanske trillat bort det har ju ett par gjort hos mig också. Men nu var jag ju här så ha det gott! kram Ingela

    Vilken härlig cerisrosa tulipan och humleblomster är helläckert i färgen ;-)

    SvaraRadera
  11. Vilken underbar rabatt du fixat, och det låter som den kommer att vara lika fin långt framöver. I år måste jag bara få humleblomstern att trivas hos mig. Älskar den!
    Kram

    SvaraRadera
  12. Hej Pella,
    Det ser helt, helt ljuvligt ut hos dig. Nu ska jag titta runt lite till hos dig och se allt underbart jag missat den senaste tiden:)
    Kram,
    Charlotta

    SvaraRadera
  13. Underbara tulpaner och humleblomster (geum) är verkligen mina favoriter.

    Kram//

    SvaraRadera
  14. Så ljuvligt vackert du har hos dig, Pella! Och fina somriga bilder på rapsåkern du visade i tidigare inlägg. Snart är sommaren här! Kanske redan till helgen..? ;)
    Kramar!

    SvaraRadera

Tack för att Du tar dig tid och lämnar en kommentar. Det glädjer! Du som inte har någon blogg och vill göra ett inlägg välj "anonymt" i rullistan så lämnas det ett inlägg.Men skriv gärna ditt namn i kommentaren så jag vet vem som har hälsat på mig.
Kram!